Breves como fotos, outro convite de Berger (II)

berger1Fidel Vidal. A morte (“dominio de Deus”) vén acuñada no primeiro trato xenético como inherente á vida e na que, agás en determinados momentos, non pensamos. Levámola connosco sen decatármonos. Pertence exclusivamente a cada un de nós. Intransferible, malia os desexos dalgúns por ocuparen o lugar (a morte) doutros, en especial os seres mais queridos. “A morte de un é xa de un mesmo. Non pertence a ningún outro, nin tan sequera ao asasino. Isto quer dicir que forma parte da propia vida desde o comezo.” (J. Berger, páx. 34).

Prepárase realmente o corpo para morrer? Non o creo. O organismo pode esmorecer mais non como unha preparación para a morte, senón única e exclusivamente como formando parte dun ciclo. Mais, no caso do home como ser consciente, remata coa morte, iso si. “O corpo envellece. O corpo prepárase para morrer. Ningunha teoría do tempo nos presta alivio ningún neste punto” (páx. 37). “Deus abandona a vida para habitar o dominio eterno da morte. Distanciado xa para sempre dos ceos do tempo, deixa de ser o seu eixo, converténdose nunha presenza ausente, que agarda.” (páxs. 38-39)

O lugar da reparación (resurrección) alén da morte dáse, grazas ao amor, como auténtica salvación amorosa, é dicir, a perpetuación polo amor: “O que máis me reconcilia coa miña propia morte é a imaxe dun lugar: un lugar no que os teus ósos e mailos meus sexan sepultados, tirados, desenterrados xuntos (…) Contigo podo imaxinar un lugar onde ser fosfato de calcio é suficiente.” (páx. 105)

caravaggioE Caravaggio? Caravaggio, malia os abundantes temas relixiosos dos seus cadros, foi o primeiro pintor que amosou neles a vida real, tal e como a sente o popolaccio, a xente das calellas, os sans-culottes, o lumpenproletariat, as clases baixas, o submundo: “Non hai lingua europea que para chamar ao pobre urbano non utilice unha palabra sexa esta denigrante, sexa esta paternalista” (páx.83). Caravaggio foi un pintor herético rexeitado pola Igrexa a causa da súa temática. “A súa herexía consistiu en transplantar os temas relixiosos ás traxedias populares.” (páx. 86)

“O oposto a amar non é odiar, senón separarse (…) A separación é un medio de comprobar ambas paixóns” (páx. 94). “O amor quere acurtar toda distancia. Non obstante, se o espazo e a separación fosen eliminados, non existirían nin a persoa amada nin a que ama” (páx. 95)

As cartas botadas en falta, a espera dun sobre co nome recoñecido da remitente, e dentro as novas e os cariños de quen está a piques de chegar. Ficamos na cidade cargada de lembranzas a renovárense coa túa presenza. Agora ninguén escribe cartas, ninguén pon o teu nome nun sobre que despois envía por correo. Que ledicia recibir unhas letras escritas nunha postal da nosa cidade preferida:

nesa cidade como unha carta da familia/ lida unha e outra vez nun porto,/ nesa cidade coa biblioteca de tellas/ e as súas rúas recordadas por Johannes Vermeer/ que deixou débedas cando morreu,/(…) / nesa cidade/ estou preparándome para a túa chegada.

3 comentarios en “Breves como fotos, outro convite de Berger (II)

  1. Querido Fidel; sé que las frases no son de tu “cosecha” por eso te digo que encuentras frases muy buenas y muy bien aplicadas pero, conociendo tu alcance,seguro que tú consigues sacar de tu “agosto” otras semejantes.
    Gracias por recomendarme ese libro de Tabucchi. Lo tendré en cuenta.
    Al Nazareno le he rogado desde casa, ( no quería pasarle mis virus )¿ Puede contagiarse la socarronería ?.
    Me encanta lo de “miña atenta Magdalena” no sé si lo consigo pero trato de serlo en lo concerniente a aprender de gente como vosotros. No me quites la designación.
    Cariñosos biquiños desde Palmeira.

  2. Apreciadísimo Fidel; como un gran resfriado desde hace unos días me ha tenido ( y tiene) indispuesta en cama, aún no había leído tus artículos. Acabo de hacerlo, y siempre me sorprende esa sutil ambigüedad que manejas en los mismos. Me explico: veo que eres un incondicional del misticismo y da la impresión de que disfrutas hablando de Dios, pero por otra parte demuestras tu incredulidad con socarronería. Y yo, disfruto de esas dos facetas que además de intrigarme me asombran gratamente porque sabes utilizar esas dos corrientes magníficamente. Encuentras frases preciosas como: “contigo podo imaxinar un lugar onde ser fosfato de calcio é suficiente” ó “en toda poesía as palabras son unha presenza antes de seren medios de comunicación”. Lo que dijo Pessoa: “escribir un poema e ir colocando unha palabra detrás doutra, máis “dunha certa maneira”. En fin, querido Fidel; lo bueno, siempre agrada. Hoy he leído de un tirón un libro que también me ha encantado. Hacía muchos años que lo tenía en casa pero no había leído nada de Antonio Tabucchi, es, “Sostiene Pereira”. Me gustó muchísimo. Seguro que lo habrás leído, de lo contrario, te lo recomiendo.
    Mañana pediré al Nazareno larga vida para ti y para todos los barbantios. Saudiña.

    1. Moitas grazas miña atenta Magdalena por esa petición ao Nazareno dunha longa vida para todos nós, como tamén polas túas consideracións sobre os nosos textos. As frases que sinalas non son miñas -oxalá o fosen!-, pertencen a Berger e a Pessoa. Si, lin a obra que comentas de Tabucchi -magnífica-, a quen, por certo, chamaban “O heterónimo italiano de Pessoa”. Recoméndoche do mesmo “Un baúl cheo de xente” como homenaxe de Antonio Tabucchi a Fernando Pessoa, unha formidable análise da súa obra, a quen admiraba moi profundamente.
      Saúde e a seguir coas boas lecturas.

Deixa unha resposta

O teu enderezo electrónico non se publicará Os campos obrigatorios están marcados con *