Fernando Salgado. Os guindastres sobresaen nos extremos de dous cargueiros holandeses de cor verde situados no medio do mar. Uns operarios enganchan nos extremos das súas plumas a carga, entre tres e catro barrís de 200 litros de capacidade cada un deles. Os catro guindastres elévanos, viran e déixanos caer. Entre doce e dezaseis en cada manobra.
E así durante varios anos.
Que o océano Atlántico estaba a ser utilizado como un cemiterio por varias empresas europeas que depositaban nel os seus residuos radioactivos era un segredo a voces a principios da década dos oitenta do século pasado.
A organización ecoloxista Greenpeace denunciara que a Fosa Atlántica, un espazo de 2.500 quilómetros cadrados e 4.700 metros de profundidade, situado a 370 millas náuticas (700 quilómetros, aproximadamente) do litoral galego, era a entulleira de oito países.
Nunha sociedade que daba os seus primeiros pasos por unha aínda bambeante democracia, na que a conciencia ecolóxica era moi incipiente, un grupo de galegos decidiu que aquilo tiña que acabarse, e nada mellor que apoiar a súa denuncia con probas documentais.
Tiña que entrar polos ollos.

Foi así como Esquerda Galega (EG) púxose en contacto con Greenpeace para organizar unha expedición conxunta á procura dos barcos que estaban a converter o mar nun inmenso vertedoiro. Era o ano 1981.
<Propuxémosllo a varios concellos da costa e non tivemos éxito, así que buscamos a maneira de facelo e atopamos receptividade na Confraría de Riveira. Alí ofreceuse para ir Anxo Vila, patrón e propietario do Xurelo, un palangreiro de madeira>, lembra Manuel Anxo Méndez, un dos participantes na expedición e tenente de alcalde de EG entón en Moaña.
A estratexia xa estaba decidida: o Xurelo partiría do porto de Riveira (A Coruña) e o Sirius, de Greenpeace, partiría desde o de Plymouth (Inglaterra), para atoparse ambos na Fosa Atlántica.
Con Anxo Vila e tres dos seus mariñeiros á fronte, a tripulación estaba formada por doce mozos entre os que tamén figuraban os tenentes de alcalde de EG na Coruña e Vigo, Gonzalo Vázquez e Francisco García, respectivamente; Enrique Álvarez, da Sociedade Galega de Historia Natural; Roxelio Pérez, do colectivo ecoloxista Natureza, e varios xornalistas. Entre eles, atopábanse Manuel Rivas e o fotógrafo coruñés Xosé Castro.
<Á tardiña do día 15 de setembro, case clandestinamente, partimos », indica Méndez. <Tiñan moitas ganas de saír e marchamos pola nosa conta>, apunta Anxo Vila.
Castro, que se achegou a Riveira coa intención de tomar unhas fotografías da saída, tamén subiu ao barco, <co posto>, puntualiza.
Era tal o entusiasmo, que non se botaron atrás a pesar de que momentos antes recibiron a noticia de que o Sirius sufrira unha avaría e non podería apoiar o Xurelo.
<A única esperanza sodes vós>, dicía a mensaxe que lles transmitiu Remí Parmentier, de Greenpeace.
Neste punto convén recapitular. O Xurelo era un barco con 20 metros de eslora e 69 toneladas de rexistro bruto, utilizado para a pesca da pescada, que faenou no banco de Marrocos e na costa galega.
<Para andar por aquí, a 40 ou 50 millas defendíase ben>, apunta Vila. <Como vas ir?, preguntábanme non porto>, lembra cun sorriso.
Era lóxica a estrañeza dos seus compañeiros de profesión cando souberon a que se estaba preparando. Ían con doce tripulantes que non subiran nunca a un barco. Esperábanlles varios días de navegación en alta mar.
<Que movida, dicían cando ou barco daba bandazos>, comenta Anxo Vila.
O ambiente era de festa e os vómitos sucedéronse. <Fun o primeiro en marearme>, desvela Méndez. Só se libraron dous: Francisco García e unha xornalista do Progreso de Lugo.
A primeira cea, preparada por Ciprián, o cociñeiro, sardiñas con cachelos, foise pola borda.
Tras o cambio de plans, este episodio estivo a piques de frustrarse cando o axudante de Mariña de Riveira enviou unha mensaxe ao Xurelo cominándoo a regresar. Entón, xa se atopaba a 250 millas de Fisterra.
<A situación era moi tensa porque o patrón podería ser sancionado gravemente», expón Méndez. «Os militares aínda tiñan moito peso», agrega Vila.
Pero a repercusión mediática que alcanzara o episodio fixo que as autoridades se retractasen, advertíndolle de que, á volta, estudarían as posibles sancións. <Xa que estamos aquí, imos», resolve o ribeirense.
<Hoxe, calquera mariñeiro vai, como adoita dicirse, cos ollos pechados>, di Anxo Vila. Pero hai 29 anos os barcos non contaban cos equipos de orientación actuais. O Xurelo dispoñía dun radar con alcance para 24 millas que estaba avariado e só cubría ata 12, e unhas cartas mariñas coas coordenadas da Fosa Atántica.
<O que máis valía era a experiencia do patrón>, conclúe Manuel Anxo Méndez. Vila puxo rumbo ao norte e enfilou cara á punta de Monte Louro (Muros) e Fisterra, para trazar unha diagonal desde este punto e internarse no océano coa convicción de que a Fosa estaría en fronte.
O vento estaba en calma e o barco mantivo o rumbo marcado, sen desviarse apenas do itinerario que, segundo as estimacións de Vila, levaríaos ao destino.
Era de noite e transcorreran case dous días de navegación cando espertaron ao patrón para advertirlle de que divisaran dúas luces no radar: eran os dous cargueiros holandeses en cuxa procura saíra.
Pegáronse a eles, para seguilos ao amencer cando renovaron a viaxe cara á Fosa Atlántica. Entón descubriron que estaban escoltados por unha fragata da Mariña holandesa, unha circunstancia nada estraña porque a acción, prevista inicialmente entre o Xurelo e o Sirius, non era ningún segredo.
<Puxémonos entre eles facéndolles fotos e gravando en vídeos aquelas descargas de milleiros de barrís. A nosa satisfacción era inmensa porque desde terra comentábannos a enorme repercusión que tiña a protesta>, narra Manuel Anxo Méndez.
Xosé Castro sacou as súas cámaras, unha Nikon F2 e unha Mamiya, equipadas con obxectivos 100-300 milímetros, e comezou a disparar. Fíxoo durante unha hora e tivo tempo de consumir oito carretes nunhas condicións que distaban moito de ser as ideais.
En fronte tiña os cargueiros Louise Smiths e Kristen Smiths, con 6.800 toneladas de residuos. <A fragata púxose ao noso carón e ao outro tiñamos un dos barcos. O noso, que era coma un cascarón, parecía que ía dar a volta>, relata.
<Non era moi recomendable estar alí>, subliña o fotógrafo. <Marchamos botando faíscas>, engade despois de precisar que podería chegarse a situar a uns 15 metros.
Aquelas fotografías que fixo un profesional, que hoxe ten 69 anos, está xubilado e vive na Coruña, foron a proba evidente de que as denuncias que realizaran os ecoloxistas non estaban asentadas nunha fantasía nin eran o froito dunha mente enfebrecida.
<Unha bóla de neve que facía medrar a conciencia ecoloxista en Galicia e no resto de España. Eran as primeiras imaxes que se poderían ver en Europa>, recalca Manuel Anxo Méndez.
Despois, sementaron o mar de flores vermellas a modo de ofrenda nun cemiterio nuclear. Mostrando as pancartas, gritaron e cantaron o himno galego. O barómetro indicaba que a presión comezaba a baixar e podía achegarse unha tormenta. Chegara o momento de regresar. <O que tiñamos que facer xa ou fixemos>, di Anxo Vila.
Puxeron proa cara a Galicia, seguindo o itinerario da viaxe de ida, e cando o litoral de Riveira se divisaba no horizonte, a tripulación apiñábase na cuberta. Estaban entusiasmados porque a súa aventura transcendera aos principais medios de comunicación do mundo. Algo ía cambiar xa.
Varias decenas de simpatizantes esperaban en Riveira a chegada do Xurelo. Pero anticipouse a Garda Civil do mar, agardaba á entrada da ría para identificalos. <Escondín os carretes nos calzóns», desvela Castro.
Dous anos despois, en 1983, a Organización Marítima Internacional prohibía os enterramentos no mar.
A acción do Xurelo foi determinante para que varios países deixasen de usar a Fosa Atlántica como unha entulleira, pero permanecen mergulladas 142.000 toneladas de residuos.
Nun artigo titulado <Xurelo, o barco que cambiou os mares do mundo>, o profesor e presidente da asociación cultural Altofalante, de Riveira, Luís Teira, subliña que a súa radioactividade supera o millón de curios, e o accidente da central nuclear de Chernóbil liberou á atmosfera preto de 130.000.
Seguindo as explicacións do Consello de Seguridade Nuclear ( CSN), o anterior presidente da Xunta, Emilio Pérez Touriño, respondeu que <os valores de radiación no Atlántico son semellantes ao resto dos mares>. Pero o CSN só realiza as medicións no litoral, sen revisar a intensidade no punto onde se atopan os bidóns.
<A Fosa Atlántica debería ser obxecto de estudo por parte dos países que depositaron alí milleiros de toneladas de residuos radioactivos. O perigo de que aquela contaminación chegue a través da cadea alimentaria aos humanos é moi posible porque os bidóns están sometidos a unhas presións fortísimas», advirte Manuel Anxo Méndez.
Anxo Vila segue sendo case un descoñecido, excepto entre os pioneiros do movemento ecoloxista en España. Con 69 anos e máis dunha década xubilado, toma a vida con calma e réstalle importancia ao acontecido.
Mentres Manuel Anxo Méndez lembra que entón Vila sempre falaba da necesidade de deixar un mundo mellor aos fillos e os netos, o expatrón expoñía a semana pasada a súa admiración <por aqueles rapaces>, que se atreveron a subir ao barco e xogarse o tipo.
Tamén lembra con satisfacción coma o xuíz, que lle impuxo unha multa de 1.000 pesetas (seis euros) para cada tripulante que viaxara sen estar enrolado, díxolle que lle estaba agradecido polo que fixeran e aplicoulle a sanción mínima.
Meses antes de que se internaran no océano Atlántico para denunciar as verteduras, o tenente coronel Antonio Tejero protagonizara un intento de golpe de estado.
O Xurelo foi despezado no ano 2002. <Coma nós, un día tamén teremos que pasar ao outro lado», comenta Vila.
<Eran tempos difíciles, recoñece mentres apura un descafeinado nunha cafetería situada na rúa Xeral Franco de Riveira.
(Esta reportaxe foi publicada o día 28 de febreiro do ano 2010)
Un saúdo, Magdalena. O tema aínda está vivo, e antes ou despois espero que as autoridades comunitarias investiguen a situación na Fosa Atlántica.
Bos días Fernando:
Vexo que é o teu primeiro artigo o empezas moi ben porque é unha entrada moi boa.
Se encontras un libro de Miguel Delibes que se chama “He dicho” bótalle un vistazo. Fala tamén da contaminación dos ríos e do malos que somos ca natureza.
Eu acórdome perfectamente de cando o Greenpeace rodeaba os barcos con aqueles fráxiles lanchas. Moitas grazas a eles, e tamén como non a os tripulantes do “Xurelo”.
A sabeduría construe cidades, a necedade destrúeas coas suas mans.
Saúdos palmeiráns, Fernando.